International Commerce Termsאו בקיצור Incoterms (להלן: אינקוטרמס") הנם סדרת כללים בינלאומיים שנערכו על ידי לשכת המסחר הבינלאומית (ICC) ותפקידם להסדיר היבטים שונים הכרוכים בשילוח סחורות בין מדינה למדינה. לשכת המסחר הבינלאומית מעדכנת כללים אלו מעת לעת על מנת להתאימם לשינויים המתרחשים בתחום המסחר הבינלאומי.

גרסת אינקוטרמס 2020 היא הגרסה העדכנית ביותר, אשר נכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2020.

להלן ההיבטים העיקריים שהאינקוטרמס באים להסדיר

  1. הגדרת אחריות: תנאי האינקוטרמס קובעים מי מהצדדים אחראי על כל שלב בתהליך השילוח, כגון:
    1. מי אחראי על העמסה/פריקה של הסחורה;
    2. מי אחראי לעשות ביטוח לסחורה;
    3. מי אחראי לשחרור הסחורה מהמכס ו/או מי אחראי על פריקת הסחורה.
  1. הקצאת עלויות: תנאי האינקוטרמס קובעים מי מהצדדים נושא בעלויות ביטוח הסחורה במהלך ההובלה, מי נושא בעלויות של ההובלה או פריקת הסחורה וכיוצ"ב;
  2. ניהול סיכונים: תנאי האינקוטארמס קובעים היכן ומתי עובר הסיכון מהספק לקונה.

הכללים מחולקים לשתי קבוצות עיקריות:

  1. כללים שמתאימים לכל סוגי השינוע (יבשה, אוויר, ים או שילוב ביניהם):
  • EXW (Ex Works): המוכר מספק את הסחורה במחסניו, וכל העלויות והסיכונים משלב זה הנם באחריות הקונה.
  • FCA (Free Carrier): המוכר מוסר את הסחורה למוביל שנבחר על ידי הקונה, במקום מוסכם.
  • CPT (Carriage Paid To): המוכר משלם את הובלת הסחורה ליעד מוסכם, אך הסיכון עובר לקונה בשלב המסירה למוביל.
  • CIP (Carriage and Insurance Paid): כמו CPT אך המוכר גם מבטח את הסחורה לטובת הקונה.
  • DAP (Delivered at Place): המוכר מספק את הסחורה ליעד שהוסכם, כשהיא מוכנה לפריקה.
  • DPU (Delivered at Place Unloaded): המוכר אחראי לפריקה של הסחורה ביעד שנקבע.
  • DDP (Delivered Duty Paid) : המוכר אחראי לכל העלויות, כולל מכס, עד למסירה בקו הטובין ליעד.
  1. כללים שמתאימים להובלה ימית בלבד:
  • FAS ( Free Alongside Ship): המוכר אחראי להבאת הסחורה לצמוד לספינה בנמל המוצא.
  • FOB (Free On Board): המוכר אחראי לטעינת הסחורה על הספינה בנמל המוצא.
  • CFR (Cost and Freight): המוכר משלם על ההובלה הימית ליעד, אך הסיכון עובר לקונה בנמל המוצא.
  • CIF (Carriage, Insurance and Freight): כמו CFR, אך המוכר גם מבטח את הסחורה.

האינוקוטרמס אומנם מסדירים היבטים בסיסיים, אולם השימוש בהם אינו חף מטעויות, כפי שאנו נפרט להלן

  1. מורכבות בבחירת המונח המתאים: האינקוטארמס כוללים אחד עשר כללים, שכל אחד מהם מגדיר את תחומי האחריות של הקונים והמוכרים בתהליך השילוח, כולל מי אחראי על הובלה, ביטוח, שחרור מהמכס וניהול סיכונים. בבואנו לבחור בתנאי מסוים יש לשים לב כי תנאים מסוימים באינקוטרמס מיועדים לאמצעי הובלה ספציפי.
  2. סוגיות ביטוח: באותם תנאים הכוללים התחייבות לביטוח מצד הספק כגון CIP ו- CIF  הביטוח הזה הנדרש הינו מינימלי בלבד, כלומר ביטוח שמכסה נזקים או אובדן הנגרמים בתאונות חמורות כמו התהפכות של אונייה או שריפה. הביטוח אינו מכסה סיכונים שכיחים יותר, כמו גניבה או נזק למטען כתוצאה ממזג אוויר קשה. בוורסיה החדשה (Incoterms 2020) נכללות דרישות ביטוח חזקות יותר – ביטוח בדרגה גבוהה (Institute Cargo Clause A).

המסקנה המתבקשת היא שלמרות שאינקוטרמס מספקים בהירות לגבי חלוקת האחריות, הם אינם מכסים כל פרט ובפרט והשימוש בהם אינו מהווה תחליף להסכם שנערך על ידי עורך דין המתמחה בתחום ומכיר את הפרטי העסקה הספציפית בין הצדדים, מה שיצמצם את הנקודות בהן עלולות להתעורר מחלוקות בהמשך.

התמחותו הייחודית של משרד  HPLAW  היא ניסוח ומעבר על חוזים מסחרים וחוזים בינלאומיים. אנו נבחן את כל מרכיבי החוזה מראש וננסח את החוזה כך שמצד אחד החוזה יגן על האינטרסים של לקוחותינו ומצד שני, באמצעות איזון עדין של שלל מרכיבי החוזה, יאפשר את התקיימות העסקה. ניסיונו הרב של מייסד המשרד וההקפדה על מקצועיות חסרת פשרות תבטיח ללקוחות המשרד ביטחון ושקט.

שירותים נוספים שלנו בחברה:

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

מאמרים קשורים

תקנון באתר

לפני כמה חודשים פנה אלינו בעל חנות מקוונת קטנה לתוספי תזונה. כשהקים את האתר, הוא לא ייחס חשיבות מיוחדת לנושא