בתאריך 27.08.2025 פורסמה באתר ynet הודעה על החזר מהשוק הידוע בשם ריקול (RECALL) של גלידת בצק עוגיות של בן & ג'ריס, זאת בעקבות גילוי אלרגן לא מסומן על פי התקנים הרלוונטיים.
מקרה זה, כמו מקרים רבים אחרים, כגון פרשת שטראוס וסלמונלה, בה שטראוס נדרשה לאסוף מיליוני פריטים מהמדפים בעלות של למעלה מ-200 מיליון שקלים, ממחישים כיצד אירועים מסוג זה אינם משפיעים רק על הצרכנים, אלא על כל שרשרת האספקה: יצרנים, מפעלים, יבואנים, משקיעים וחברות ביטוח.
כל מוצר שנמצא על מדפי הסופר או על מדפי בתי המרקחת, בין אם מדובר בגלידה, תרופה או ציוד רפואי, נושא בחובו סיכון פוטנציאלי. לעיתים, סיכון זה מתגלה רק לאחר שהמוצר הגיע לצרכנים, והשלכותיו עשויות לכלול פגיעה בצרכנים, במוניטין הספק/מפיץ, ירידה בערך המניה ופגיעה בשרשרת האספקה.
כאן נכנס לתמונה מנגנון הריקול הסרה מהירה ומבוקרת של מוצר מהשוק כדי למנוע סיכון לבריאות הציבור. ריקול יכול שיהיה ריקול פומבי ויכול שיהיה ריקול שקט, על פי הנהלים והנסיבות הרלוונטיות זאת כדי לצמצם נזק לספק/מפיץ ולמנוע חשיפה משפטית מיותרת לתביעות.
בענפים מסוימים, כמו תחום התרופות, קיימת רגולציה מחמירה שמגדירה באופן ברור את פעולת הריקול. לעיתים, נדרשת השקעה כספית גבוהה הכוללת איסוף המוצרים, פרסום אזהרות והעסקת יועצי תקשורת.
העלויות עשויות להגיע לעשרות ולעיתים מאות אלפי שקלים ואף יותר.

היבט חוזי: סעיפי מפתח
כשאתם חותמים על הסכם הפצה, חשוב מאוד לוודא שההסכם כולל סעיף ריקול ברור, שיגן עליכם וימנע מכם הוצאות כבדות ואי-נעימויות במקרה של תקלה במוצר.
לפי ההסכם, עליכם והספק להתחייב כי אם מתגלה פגם במוצר, או עולה חשד לפגם, עליכם להודיע זה לזה באופן מיידי, ולנקוט בצעדים הנדרשים, כולל הפעלת נוהל ריקול בהתאם לדין, ולעיתים גם פרסום הודעה בכלי התקשורת ואיסוף המוצרים מהלקוחות ומהמדפים.
ההסכם גם צריך להסדיר מי נושא בעלויות: אם הריקול נגרם עקב רשלנות של המפיץ, המפיץ זה שיישא בהוצאות; ואם הריקול נובע ממעשה או מחדל של היצרן, היצרן זה שיישא בעלויות המלאות, כולל זיכוי הלקוחות והחזרת עלות המלאי שנשאר במחסני המפיץ. באופן זה, אתם יודעים מראש מהן החובות של כל צד, מי משלם על מה, ומהם הנהלים המעשיים לטיפול באירוע ריקול. סעיף כזה מעניק לכם ודאות חוזית וכלי הגנה אמיתי ברגע האמת.
ריקול אינו רק פעולה מונעת, אלא חלק ממנגנון של בטיחות, רגולציה והגנה משפטית. בישראל קיימת רגולציה ברורה בתחומי התרופות, המזון, תוספי התזונה והציוד הרפואי.
לצד זאת, על חברות ויבואנים להיערך מבחינה ביטוחית ולכלול בחוזים סעיפים המבטיחים טיפול מהיר ומסודר במקרה של ריקול.
ההיבט הביטוחי: מגן מפני הפסדים
כדי להגן עליכם מפני ההפסדים המשמעותיים שעלולים להיגרם באירוע ריקול, חשוב שתדעו כי קיימות שתי אפשרויות ביטוחיות עיקריות. הראשונה היא הרחבה לפוליסת חבות מוצר קיימת, הכוללת כיסוי בסיסי לריקול.
השנייה עליה אנו ממליצים, הינה רכישת פוליסה ייעודית ומקיפה, אשר מעניקה כיסוי רחב לכלל ההיבטים של הריקול, הכוללים בין היתר, איתור ואיסוף מוצרים פגומים, שינוע והחזרתם, פרסום הודעות ואזהרות לציבור, טיפול לוגיסטי הכולל פירוק, מיון, אחסון והשמדה ואף כיסוי להוצאות יחסי ציבור, לנזקי מוניטין ולהפסדים כספיים. בתחומים רגישים כמו מזון ותוספי תזונה, הביטוח עשוי לכלול גם תביעות צרכנים והוצאות משפטיות.
חשוב להדגיש כי סקרים מראים שחלק גדול מהיצרנים מסתפקים בפוליסת חבות מוצר רגילה, שאינה כוללת הרחבה לריקול, מה שעלול להשאיר אתכם חשופים לעלויות כבדות.






