מקרה שהגיע לאחרונה למשרד מדגים עד כמה חשוב להסדיר זכויות כבר בשלב הפיתוח גם אם אתם משווקים את המוצר בהצלחה כבר עשור.
יזם ותיק בתחום תוספי התזונה שיווק במשך שנים מוצר שפותח ויוצר במפעל מקומי. כשהגיע הרגע לפרוץ לשווקים בינלאומיים ולייצר את המוצר גם בחו"ל, הוא גילה עובדה מפתיעה (ומאכזבת): המפעל בישראל טוען שהפורמולציה שייכת לו ורק לו הזכות לייצר אותה. כאשר בדקנו את ההסכם שנחתם ביניהם התברר כי לא הייתה הגדרה מפורשת לכך שהלקוח הוא הבעלים של הפורמולה. כמו בדיני זכויות יוצרים, כך גם כאן, באם אין הסכמה אחרת, הבעלות על הפורמולציה נשארת אצל מי שפיתח וייצר בפועל.
הפורמולה – לא רק נוסחה אלא נכס אסטרטגי
בין אם מדובר בתוספי תזונה, מכשור רפואי או מוצר פארמה, הפורמולציה היא ליבת המוצר, ומי ששולט בה שולט במותג כולו. ולכן, לפני שיתוף פעולה עם מפעל ייצור, חשוב להסדיר את הנושאים הבאים:
- האם הפורמולה היא קניין של הלקוח או של היצרן?
- האם יש ללקוח זכות לייצר את הפורמולה במפעל אחר?
- מה קורה אם הפיתוח נעשה בשיתוף פעולה?
קיימים ארבעה מסלולי התקשרות עם מפעל וכל אחד שונה משפטית:
- מוצר מדף (White Label) – אין ללקוח זכויות בפורמולציה. רק רשות לשווק מוצר מוכן.
- מותג פרטי (Private Label) – המוצר ממותג תחת שם הלקוח, אך ההרכב נשאר של היצרן.
- פיתוח משותף: הלקוח מגיע עם רעיון, המפעל מפתח – וכאן חובה להסדיר בעלות חוזית. אחרת היא תישאר (ולו חלקית) אצל המפעל.
- ייצור לפי מפרט (OEM) – הפורמולציה מוגדרת מראש על ידי הלקוח. הבעלות אמורה להיות שלו – אבל עדיין קיימת חובה לעגן זאת בחוזה.
אז מה עושים?
- מכניסים סעיף בעלות ברור בהסכם: הפורמולציה וכל הקניין הרוחני שייכים ללקוח;
- מסדירים את הזכות לייצר את המוצר בכל מפעל אחר, ללא מגבלות.
- חותמים על הסכם סודיות אי עקיפה לפני כל חשיפה של מידע או רעיון.
לסיכום
במקרה שלנו, הצלחנו לנסח עבור הלקוח פתרון נקודתי שאִפשר לו להמשיך בשיווק ולייצר בעתיד גם במפעל נוסף מבלי לאבד את הזכויות שבנה סביב המותג. אבל לא תמיד קיימת עוקפת.
גם אם הרעיון שלכם, המיתוג שלכם, והמוצר על שמכם .בלי הסדרה חוזית, אתם עלולים לאבד שליטה על הנכס הכי חשוב בעסק שלכם.
גם אם חתמתם כבר הסכם פיתוח ויצור עם מפעל? אנו מציאים לכם לעבור שוב על סעיפי ההסכם ולוודא כי אתם אלו שמחזיקים בזכויות הקניין. אם עדיין לא חתמתם… זה בדיוק הזמן להתייעץ ולהבטיח שהחוזה ישמור על מה שבאמת שלכם.