לקראת כנס PLMA – World of Private Label International Trade Show המהווה את אחד האירועים המרכזיים בעולם בתחום המותגים הפרטיים, המתקיים מדי שנה באמסטרדם. הכנס מאורגן על ידי איגוד יצרני המותגים הפרטיים (PLMA) ומפגיש קמעונאים, יצרנים, ספקים מפיצים ויבואנים מכל העולם. מטרת הכנס להציג טרנדים, ולגלות מוצרים חדשים, ליצור קשרים עסקיים ולבחון מגמות עדכניות בתחום.

בישראל, סוגיית האחריות יצרן היא נושא מרכזי בעולם המסחר והייבוא. בעלי עסקים, יצרנים ויבואנים נדרשים להבין את האחריות המשפטית המוטלת עליהם במקרה של כשל במוצר. מאמר זה יסקור את הגדרת היצרן לפי הדין הישראלי, את המשמעויות המשפטיות והביטוחיות הכרוכות באחריות זו, ואת החשיבות של ניהול סיכונים באופן מושכל.

"האחריות שמסתתרת במכולה: היבואנים תחת עין החוק"

מיהו יצרן בישראל?

בישראל, יצרן הוא כל מי שמייצר מוצר לצורך מכירה, הפצה או מסחר, בין אם באופן עצמאי ובין אם באמצעות קבלן משנה.
עם זאת, החוק הישראלי (חוק אחריות מוצרים פגומים התש"ם-1980) מרחיב את ההגדרה וקובע שגם יבואן המייבא מוצרים לארץ שיוצרו בחו"ל, נחשב גם הוא ליצרן לכל דבר ועניין. כלומר, כל אדם או גוף עסקי שמעמיד מוצרים למכירה לצרכנים, בין אם ייצרם בפועל ובין אם ייבאם, נושא באחריות למוצרים אלה כאילו שהוא ייצר אותם בפועל.

מהי אחריות יצרן?

יצרן בישראל נושא באחריות מוחלטת למוצרים שהוא מייצר או מייבא, במיוחד בכל הקשור לפגמים במוצר העלולים לגרום לנזק לצרכן או לכל הפרה של רגולציה. משמעות הדבר היא שגם אם לא הייתה רשלנות מצד היצרן, די בכך שיוכח כי המוצר היה פגום או נושא תויית שגויה או בעלת מידע חסר והפגם גרם לנזק או לא עמד בתנאי הרגולטר, הרי שניתן כדי להטיל את האחריות על היבואן או המפיץ בישראל. יבואנים, שנחשבים גם הם כיצרנים, נושאים באחריות זהה ומחויבים לנקוט באמצעים סבירים לוודא את איכות המוצרים המיובאים ולוודא שהם עומדים בדרישות החוק.

האחריות המשפטית של היצרן

החוק מטיל על היצרן חובה לשאת באחריות כלפי הצרכנים במקרה של נזק שנגרם ממוצר פגום. אחריות זו היא כמעט מוחלטת, ואין צורך להוכיח רשלנות מצד היצרן. די בכך שיוכח כי המוצר היה פגום ושהפגם גרם לנזק כדי שהיצרן יישא באחריות לפיצוי הנפגע.

הסכם עם יצרן, במיוחד כאשר מדובר בייבוא מוצרים או מכירת מוצרים צריך להיות מסודר, ברור ומפורט, כדי למנוע בעיות משפטיות וביטוחיות בעתיד. הנה מספר סעיפים שחשוב לכלול בהסכם בין היבואן ליצרן:

  1. הגדרת המוצרים – יש להגדיר באופן ברור את המוצרים המיוצרים והנמכרים. חשוב לכלול תיאור מדויק של כל מוצר, את מפרטו, המידות, החומרים שבהם נעשה שימוש ועוד. כמו כן, חשוב לוודא כי למפיץ תהיה הזכות להוסיף מוצרים נוספים שיוצרו מעת לעת על ידי היצרן ולצרפם לרשימת המוצרים.
  2. בלעדיות– באם נושא הבלעדיות חשוב לכם יש לוודא כי ההסכם כולל סעיף בלעדיות העומד בדרישות החוק והרגולציה בישראל.
  3. אחריות היצרן– חובה לכלול סעיף שמתאר את אחריות היצרן במקרה של פגם במוצר או נזק שנגרם ממנו. צריך להבהיר שהיצרן אחראי להבטיח שהמוצרים יהיו ללא פגמים, תקינים ובטוחים לשימוש. סעיף זה צריך לכלול את התנאים שבהם היצרן יישא באחריות, כיצד יפוצה הלקוח במקרה של פגם, ומשך הזמן שבו תוקף האחריות.
  4. תקנים ורגולציות– יש להבטיח שהמוצרים והיצרן עומדים בתקנים ובדרישות רגולציה החלות בישראל (כמו תקני בטיחות, תקני איכות, תקני בריאות, תקני מזון, תקני סביבה ועוד), לרבות סימון המוצר על פי הרגולציה המקומית לרבות תוויות, אריזות ומידע שנדרש להציג לצרכן על פי החוק בארץ.
  5. ביטוח– מומלץ להוסיף בהסכם סעיף המבהיר את חובת היצרן לבטח את המוצרים בביטוח חבות מוצר (הכוללת את ישראל) בכדי לכסות את היבואן במקרה של תביעה שעילתה מוצר פגום. ההמלצה שלנו לרכוש ביטוח חבות מוצר בנוסף לזו הקיימת אצל היצרן.
  6. תנאי תשלום ואספקה– יש להסדיר את תנאי התשלום (מחירים, תנאי אשראי, מדיניות הנחות וכו') והאספקה (מועדים, תנאי משלוח, תנאי סחורה וכו'). במצבים של מוצרים עונתיים או מוצרים המיועדים לחגים כשאר תאריך האספקה מהווה רכיב מהותי (כגון: מצות לפסח) כדאי להוסיף סעיף המתאר את אחריות היצרן במקרה של עיכובים באספקה או בעיות בתנאי האספקה.
  7. הגדרת זכויות קניין רוחני– אם מדובר במותג פרטי או במוצר שעליו יש סימן מסחר, חשוב לכלול סעיף הקובע כי זכויות הקניין הרוחני הינן של היבואן.
  8. מנגנון פתרון מחלוקות-סעיף המתאר כיצד יפתרו מחלוקות בין הצדדים במקרה של חילוקי דעות או תביעה. האם דרך בוררות? גישור? היכן יתנהלו ההליכים המשפטיים (חוקית, מקום הדיון).
  9. בקרת איכות והסכמים על בדיקות– סעיף המפרט את תהליך בקרת האיכות, כולל בדיקות מחויבות של המוצרים לפני שהם מועברים למכירה או הפצה. יש להסכים על נהלי הבדיקות כדי לוודא שהמוצרים עומדים בדרישות.

בכדי למנוע בעיות עתידיות ולהשיג ביטחון משפטי מלא, הצוות שלנו כאן לעזור. פנו אלינו לקבלת ייעוץ מותאם אישית.

לקבלת שירותים שלנו בנושא:

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא התחייבות השאירו פרטים:

מאמרים קשורים

תקנון באתר

לפני כמה חודשים פנה אלינו בעל חנות מקוונת קטנה לתוספי תזונה. כשהקים את האתר, הוא לא ייחס חשיבות מיוחדת לנושא