בסוף שנות ה-90, אחרי שנים של מחקר ופיתוח במעבדות בישראל, השיקה חברת טבע את Copaxone® תרופה אינווטיבית (פטנטית) שנועדה לטיפול בטרשת נפוצה.
התרופה, שפיתחה קבוצת חוקרים ממכון ויצמן, לא רק שינתה את חייהם של אלפי חולים בעולם, אלא הפכה לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של טבע בעשורים הבאים.
אבל ההצלחה של קופקסון לא הייתה רק עניין רפואי או מסחרי, היא הייתה גם מהלך מדויק של הגנה משפטית על נכסי החברה.
מי שפיתח את קופקסון לא עסק רק בכימיה, אלא גם באסטרטגיה של קניין רוחני שבזכותה טבע הצליחה להרחיק מתחרים, למקסם רווחים ולבסס לעצמה שם עולמי.
אז איך נראית אסטרטגיית הגנה כזו?
בדיוק כמו גוף האדם – מורכבת, חכמה ומסתמכת על כמה מערכות שפועלות בסנכרון.
המוח – פטנטים: איפה שהכל מתחיל
כל תרופה מתחילה ברעיון. מולקולה חדשה. מנגנון פעולה ייחודי. זו ליבת החדשנות של עולם הפארמה.
טבע רשמה פטנטים שהעניקו לה בלעדיות על המולקולה של קופקסון ועל אופן השימוש בה במשך כמעט שני עשורים.
פטנט הוא לא סתם טופס, הוא נכס אסטרטגי.
הוא מאפשר לחברה לחסום תחרות, להרוויח תשואה מההשקעה בפיתוח, ולתכנן את מחזור חיי המוצר.
פטנט = הגנה על רעיון חדשני, טכנולוגי או רפואי, לתקופה קצובה, לרוב 20 שנה.
העור – סוד מסחרי (know-how): מה שלא נרשם, אבל שווה זהב (שומרים עליו בהסכמי סודיות)
לא כל רכיב או תהליך רצוי לרשום כפטנט. לפעמים, דווקא המידע שלא נחשף הוא הקלף החזק ביותר.
בתעשיית הפארמה, סודות מסחריים עשויים לכלול :שיטות ייצור, טכנולוגיות בקרת איכות, פורמולציות מדויקות ופרטי ספקי חומרי גלם.
חברת טבע, כמו רבות אחרות, בחרה שלא לרשום חלק מהמידע על קופקסון, אלא לשמור עליו כסוד מסחרי.
סוד מסחרי = מידע עסקי שערכו הכלכלי נובע מהסודיות שלו, ומוגן כל עוד נשמר מפני חשיפה.
הפנים – סימן מסחר: הזהות שכולם מזהים
גם כשהפטנט פוקע – המותג נשאר.
Copaxone® הוא לא רק שם – הוא זהות. מוניטין. אמון של רופאים ומטופלים.
חברת טבע רשמה את שם התרופה, עיצבה אריזות ייחודיות, ביססה שפה ויזואלית – ויצרה נכס מבודל שלא ניתן להעתיקו בקלות.
סימן מסחר = הגנה משפטית על השם, הלוגו, העיצוב או כל סימן שמקשר את המוצר לעסק.
הידיים – זכויות יוצרים: מה שנוגע בצרכן
חומרי שיווק. מצגות רפואיות. סרטונים. מדריכים לרופאים. מערכות דיגיטליות לניהול טיפול.
הידיים של החברה הן כל מה שיוצא החוצה ומספר את הסיפור של המוצר.
זכויות יוצרים = הגנה על יצירות מקוריות, טקסטואליות, גרפיות, דיגיטליות, שמיוצרות על ידי החברה.
אסטרטגיה משפטית טובה = גוף מתואם
הגנה על מוצר פארמה מוצלח לא מסתיימת בפטנט.
צריך לדעת מה לרשום, מה לשמור בסוד, איך לבנות מותג, ואיך להגן על התוכן שמקיף את המוצר.
כמו בגוף האדם, כשכל המערכות עובדות יחד, החברה מוגנת וחזקה.
מאמר זה נכתב על-ידי עורך הדין הראל פלג, מייסד משרד HPLAW. עו"ד פלג שימש בעברו כיועץ המשפטי של טבע ישראל וכיועץ משפטי בכיר במחלקה המשפטית של חברת טבע, במסגרת תפקידיו נטל חלק בין היתר בגיבוש אסטרטגיות משפטיות להגנה על קניין רוחני וליווה עסקאות בינלאומיות מורכבות בתחומי הפטנטים, זכויות היוצרים והסימנים המסחריים.
לעוד שירותים שלנו בתחום: